1285- HIZIR خضر : Kur’an-ı Kerim’de ismi geçmemesine rağmen, din âlimlerinin çoğuna göre Hz. Hızır peygamberdir. Onun veli olduğunu söyliyenler de vardır. Hızır, yeşillik manasına gelmektedir. Bu ismin verilmesini, Peygamberimiz (A.S.M.) şöyle açıklamıştır. “Hızır, otsuz kuru bir yere oturur da, ansızın o otsuz yer, yeşillenerek peşisıra dalgalanırdı.” (S.B.M. 9. ci.1389.hadis)

Bu rivayet teşbih cihetiyle düşünülünce: İçtimaî büyük fıtneler içinde manen ölmüş kalbleri nur-u iman ve marifetullah ab-ı hayatıyla (Bak: Ab-ı Hayat) yeşillenip manen canlanmalarına sebeb olabilen asırların büyük mürşidlerinin irşadlarını; hasseten (S.B.M. 6.ci 893. hadiste ifade edildiği gibi) Deccal’a karşı çıkıp ihya-i din ve muvazzaf şahsiyetin nâfiz ve hârika irşadına da telmih vardır.

1286- Hazret-i Hızır ile alâkalı kıssa Kur’anda (18.59 ilâ 82) âyetlerinde zikredilir. Hz. Hızır’ın hayatta olup olmadığı hususunda ihtilaf vardır. Bir kısım âlimler, onun hayatta olduğunu ifade ederlerken, bir kısmı da, Hızır’ın hayatta olamayacağını söylemişlerdir. Bu mes’elenin hakikatı, 1249, 1250.p.larda izah ediliyor, bakınız.

Atıf notları:

-Hayat-ı Hızıriyeye yakın evliya makamları, bak: 38.p

-Hz. Hızır gibi berhayat olan enbiya bak: 1605.p.

-Hızır (A.S.) Ledünn ilmine sahip kılınmıştı, bak: Ledünn.

Yukarı Çık