517- CELCELUTİYE جلجلوتيه : Resul-i Ekrem’in (A.S.M.) derslerine istinaden, aslı cifir ve ebced hesabı ile alâkalı olarak Hz. Ali (R.A.) tarafından te’lif edilen Süryanice bir kasidedir. Esas manası; bedi’ demektir. Matbu olup kütüphanelerde mevcud bulunan Mecmuat-ül Ahzab adlı eserin ci: 1, sh: 499’dadır.

«Malum olsun ki; Celcelutiye’nin esası ve ruhu olan ­اَلْقَسَمُ الْجَامِعُ وَالدَّعْوَةُ الشَّرِيفَةُ وَاْلاِسْمُ اْلاَعْظَمُ    İmam-ı Ali Radıyallahü Anh’ın en mühim ve en müdakkik üveysî bir şakirdi ve İslâmiyet’in en meşhur ve parlak bir hücceti olan Hüccet-ül İslâm İmam-ı Gazalî (R.A.) diyor ki: “Onlar vahy ile Peygamber’e (A.S.M.) nâzil olduğu vakit İmam-ı Ali’ye (R.A.) emretti: “Yaz”. O da yazdı. Sonra nazmetti.” İmam-ı Gazalî (R.A.) diyor:

اِنَّ هذِهِ الدَّعْوَةَ الشَّرِيفَةَ وَ الْوِفْقَ الْعَظِيمَ وَ الْقَسَمَ الْجَامِعَ وَ اْلاِسْمَ اْلاَعْظَمَ وَ السِّرَّ الْمَكْنُونَ الْمُعَظَّمَ بِلاَ شَكٍّ كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ الدُّنْيَا وَ اْلآخِرَةِ

İmam-ı Gazalî, İmam-ı Nureddin’den ders alarak bu Celcelutiye’nin hem Süryani kelimelerini, hem kıymetini ve hasiyetini şerhetmiş.» (Ş.737)

518- Celcelutiye’de istikbale dair pek çok işarî ve gaybî ihbarat vardır. Bu ihbarata karşı «eğer bir muannid tarafından denilse: Hazret-i İmam-ı Ali (R.A.) bu umum mecazî mânaları irade etmemiş?

Biz de deriz ki: Faraza Hazret-i İmam-ı Ali (R.A.) irade etmezse, fakat kelâm delâlet eder. Ve karinelerin kuvvetiyle işarî ve zımnî delâletle mânaları içine dâhil eder. Hem madem o mecazî mânalar ve işarî mefhumlar haktır, doğrudur ve vakıa mutabıktır ve bu iltifata lâyıktırlar ve karineleri kuvvetlidir.

Elbette Hazret-i İmam-ı Ali’nin (R.A.) böyle bütün işarî mânaları irade edecek küllî bir teveccühü faraza bulunmazsa -Celcelutiye vahy olmak cihetiyle- hakiki sahibi Hazret-i İmam-ı Ali’nin (R.A.) üstadı olan Peygamber-i Zişan’ın (A.S.M.) küllî teveccühü ve Üstadının Üstad-ı Zülcelal’inin ihatalı ilmi onlara bakar, irade dairesine alır.» (Ş.743)

Yukarı Çık