4020- YUŞA (A.S.) يوشع : Hz. Musa’dan (A.S.) sonra peygamber olmuş ve Benî İsrail’i çöllerden kurtarmıştı. Ondan sonra pek çok reisler Yahudilerin idaresinde bulundu, bazan da hâkimsiz kalarak esaret hayatı yaşadılar. Ta bir müddet sonra İsmail (A.S.) hâkim oldu. Onbir sene Benî İsrail’i idare etti. Sonra içlerinden bir melik olmasını istediler. İsmail (A.S.) Talut’u intihab eyledi. Benî İsrail meliklerinin birincisi  Talut oldu.

Talut saltanata geçtikten sonra Hz. İsmail’in (A.S.) tedbiri üzere Benî İsrail’den bir ordu tertib etti. Ve Filistin üzerine yürüdü. Düşmanları Amelika ordusu karşı geldi. Reisleri Calut meydana çıkıp er istedi. Talut tarafından Hz. Davud çıktı ve Calut’u öldürdü. Bir müddet sonra devlete, Benî  İsrail’e Hz. Davud (A.S.) hâkim oldu. Amalika ile sonradan bir muharebede Talut öldü. Davud (A.S.) nübüvvetle saltanatı cem eyledi. Kudüs’ü pay-i taht eyledi. Kırk sene Musa’nın (A.S.) şeriatı üzerine Benî İsrail’i idare eyledi.

4021- Kur’an (18:60) âyetinin delaletiyle: «Musa’nın fetası, yani delikanlısı da ekser rivayete göre Yuşa İbn-i Nun’dur. Çünkü hizmet ediyor, taallüm eyliyordu. Hâdimler alelekser genç yaşta olduğundan Arabda hâdime feta ıtlak olunmak da lisan-ı edebdir. Bir hadis-i şerifte “Hizmetçilerinize kölem, cariyem demeyiniz; fetam deyiniz.” buyurulmuştur. Gerçi bazılarının dediği vechile bir başkası olmak da muhtemeldir. Fakat ahbar-ı sahihadan Yuşa varid olmuştur. O halde vak’a Mısır’dan hurucdan sonra Sahra-yı Tîh’de iken vuku bulmuş demek olur.» (E.T.3256)

Bazı müfessirler, (2:246) âyetinde bazı rivayete istinaden Hz. Yuşa’ya da işaret bulunduğunu kaydeder.

 

Yukarı Çık